6 Ekim 2016 Perşembe

ÇOCUKLARIN MİNİK KUŞU

   Mesleğimle ilgili olarak okuduğum ve beğendiğim bir kitap paylaşmak istedim. Ebeveynlere oldukça katkı sağlayacağını düşünüyorum. Özellikle de kitabın önsözünde de vurguladığı gibi  "kitap okumaya vakit bulamıyorum" diyenler için...
   Gerçekten hiç merak ettiniz mi "Bu çocuk neden yaramaz? Neden yemek yemez? Neden altına yapar?". Yoksa sizde "Bu çocuk bana inat böyle yapıyor!" diyenlerden misiniz? Şeker portakalını okuyanlar bilir. Kahramanımız Zeze çocukların içinde bir kuş olduğunu öğrenir.

  ... sorun şu, dayıcığım: çok küçükken, içimde şarkı söyleyen bir kuş olduğunu, şarkıyı onun söylediğini sanırdım.
-eh, insanın böyle bir kuşa sahip olması harika bir şey.
-anlamadınız.artık kuşuma pek inanmıyorum.ancak içimden konuştuğum ve kendi içimi gördüğüm zaman oldu bu değişiklik.
durumu kavradı ve şaşkınlığıma güldü:
-açıklayayım Zezé. bu değişimin ne olduğunu biliyor musun? büyümektesin demektir.
...
-anlıyorum ya kuş?
-kuş, ulu tanrı tarafından küçük çocukların,nesneleri keşfetmelerine yardımcı olmak için yaratılmıştır. gereği kalmayınca, çocuk, kuşu ulu tanrıya geri verir.ulu tanrıda kuşu, senin gibi akıllı olan başka bir çocuğun içine yerleştirir. güzel, değil mi?
...
   Ben de Şeker Portakalını yeni okuyanlardanım. Ve işte tam da Zeze'nin bahsettiği bu kuş herkes gibi beni de çok etkiledi. Acaba gerçekten çocukların içinde bir kuş mu var? Ben buna inanıyorum ve öğretmenden de öte bir insan olarak çocukları koşulsuz çok seviyorum.
   Adem Güneşe ait olan "Çocuk Neyi Neden Yapar?" isimli kitabın incelemesini paylaşıyorum.  Yazıyı portfolyo ürünü olarak hazırlamıştım. Sizler içinde faydalı olacağını düşündüğüm için paylaşıyorum.Umarım kitabı okursunuz ve beğenirsiniz. Bundan sonra ki yazımda Şeker Portakalını konu edineceğim.Geceden kalanlar bu kadar bir sonra ki yazıya kadar kendinize cici bakın.


“Çocuk Neyi Neden Yapar?”  Kitap İncelemesi
 “ Çocuk Neyi Neden Yapar” isimli kitabın amacı 0-6 yaş aralığındaki çocuk davranışlarının nedenlerini, davranış bozuklukları sorunlarını ve çözüm önerilerini yalın bir dille ebeveynlerle paylaşmaktır. Kitabın yazarı Pedagog DR. Adem Güneş’tir. Kitabın dili amacına uygun olarak yoğun akademik terimlerden uzak ve kolay anlaşılabilirdir. Dil etkin bir şekilde kullanılmıştır. Yazarın kullandığı üslup okuyucu kitlesine uygun olmakla birlikte kitap içerisinde bulunan fotoğraflarla konunun içeriği desteklenmiştir.
Çocukların davranış bozukluklarının nedenlerini başlıklar halinde ele almış olan yazar her başlık içerisinde sorunun nedenini, ailelerin sorunu ortadan kaldırmak için ürettikleri yanlış çözümleri açıklamış ve sorunlara gerçekçi, kalıcı,  alternatif çözümler üretmiştir. Yazar açıklama yaparken ve çözüm üretirken neden-sonuç ilkesini göz önünde bulundurarak davranışların nedenlerini
bilimsel olarak (fizyolojik, psikolojik vb.)  aşağıdaki alıntıda olduğu gibi gerekçelendirmiştir.
…Yemek temel ihtiyaçtır ve giderilmediği taktirde gerilime sebep olur. Bu ihtiyaç insanı iki şekilde gerer: birincisi açlıktır. Vücut yemeğe ihtiyaç duyduğunda mide asidi salgılanır, salgılanan bu asit kişiye acı vererek, midede bir yanma hissi oluşturur ve kişiyi yemek yemek için zorlar.
Kişi istese de istemese de midesindeki bu yanma hissini durdurmak için yemek yemek zorunda kalır.
Yoksa acı içersinde kıvranacaktır. Eğer yemeğin birinci itici gücü olan midedeki yanma hissi, herhangi bir sebepten dolayı oluşmuyorsa, yemek gibi hayati bir ihtiyacı giderilmesi için ikinci itici güç daha yerleştirilmiştir insan bedenine, işte o damak tadıdır... (Güneş, 2016, s. 21)
                     
 Kitapta “Bağlanma dönemi olan 0-2 yaş döneminde çocuk sadece bir kişi ile ihtiyaçlarını gidermelidir. Eğer bu dönemde çocuk bir anneye, bir babaanneye giderse, biraz anne ile biraz da başkaları ile vakit geçirir ise bu durum “çoklu bağlanma sendromu” dediğimiz bir davranış bozukluğuna yol açabilir.” (Güneş, 2016, s. 67)  örneğinde olduğu gibi birçok davranış bozukluğu ve konuyla ilgili kavramlar okuyucu kitlesine uygun olarak açıklamıştır.
Yazar konunun sonunda ailelerden gelen konuyla ilgili sorulara ve soruların cevaplarına yer vererek konuyu pekiştirmiştir. Çözümlenemeyen davranış bozukluklarında ise aileleri uzmanlara yönlendirerek bireysel çözümler üretmelerini önermiştir. Kitapta bulunan “Çocuklarda Dil Gelişimi” bölümünden bir alıntı:
Oğlum ünlü harflerle başlayan kelimeleri söylerken çok zorlanıyor. Ne yapalım?
3,5 yaşında bir oğlumuz var. Tırnaklarını yediği için doktora götürmüştük. Vitamin değerlerine bakmak için kan alırlarken, çok korktu ve ağladı. Eve geldiğimizde de konuşurken kekelemeye başladı. Ünlü harflerle başlayan kelimeleri söylerken çok zorlanıyor ve kekeliyor. Daha önce böyle bir problemimiz yoktu. Ne yapmalıyız?
Kekemelik bir defa başlarsa, arkası hızlı bir şekilde gelir.
Çocuğunuzda korkuya bağlı bir kekemelik başlamış olabilir. Neden bunu söylüyorum, çünkü siz tırnaklarını yiyen bir çocuğun kekemeliğinden bahsediyorsunuz. Tırnak yemek, ürküntünün sonucudur. Eğer bir çocukta ürküntü ile birlikte kekemelik başlamışsa, böylesi çocukların uzman desteği ile sorunu aşmaya ihtiyacı vardır. Ancak, yaşı itibarıyla bakıldığında bir uzman desteği alabilecek yaşta değil. Bu sorunu siz kendi gayretlerinizle çözmelisiniz. Sakin olun, onu kaygılandırmadan dinleyin, heyecanlanıp kekelediğinde onu zorlamayın, konuşmasını düzeltmeye çalışmayın. Sabırla ve sükûnet içinde geçecek, belki bir yıl içinde konuşmasını tekrar düzene kavuşturmasını bekleyin.
Bu dönem oldukça önemlidir, çocuk hassastır, konuşmasının bozukluğuna vurgu yaparsanız sorun daha da büyür. Eğer 5 yaşına kadar sorun çözülmezse, bu yaştan sonra bir uzman desteği almanızı öneririm. (Güneş, 2016, s. 52,53)
 Ayrıca kitapta alt başlıklarla da sorulan sorularla hem konu vurgulanmıştır hem de konunun ayrıntılarına girilmiştir. Sayfaların yan boşluklarından yararlanılarak konuyla ilgili temel, küçük notlar paylaşılmıştır.
Kitap içerik olarak alanında ki diğer kitaplara oranla davranış bozukluklarını daha pratik ve net olarak açıkladığı, alternatif birçok çözüm önerisi sunduğu ve bütün bunları açıklarken bilimsel temellendirmeler yaptığı için kitabın sloganında da vurguladığı gibi çocuk davranışlarını anlama rehberi niteliğindedir. Buna rağmen kaynakça kullanılmadığı için kitabın içerdiği bilgilerin güvenilirliği azalmıştır. Kaynakça kullanılmaması büyük eksikliktir.
Kitabın davranışları bilimsel ve ayrıntılı olarak açıkladığı, konu ile ilgili ailelerden gelen farklı sorunlara ve çözümlere yer verdiği, bilgilerin yetersiz kaldığı yerde uzman önerildiği, konunun ayrıntılı ama kısa ve net açıklanarak sorunlara kalıcı,gerçekçi, alternatif birçok çözüm ürettiği için kitap amacına ulaşmıştır.
  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder