Gerçekten hiç merak ettiniz mi "Bu çocuk neden yaramaz? Neden yemek yemez? Neden altına yapar?". Yoksa sizde "Bu çocuk bana inat böyle yapıyor!" diyenlerden misiniz? Şeker portakalını okuyanlar bilir. Kahramanımız Zeze çocukların içinde bir kuş olduğunu öğrenir.
... sorun şu, dayıcığım: çok küçükken, içimde şarkı söyleyen bir kuş olduğunu, şarkıyı onun söylediğini sanırdım.
-eh, insanın böyle bir kuşa sahip olması harika bir şey.
-anlamadınız.artık kuşuma pek inanmıyorum.ancak içimden konuştuğum ve kendi içimi gördüğüm zaman oldu bu değişiklik.
durumu kavradı ve şaşkınlığıma güldü:
-açıklayayım Zezé. bu değişimin ne olduğunu biliyor musun? büyümektesin demektir.
...
-anlıyorum ya kuş?
-kuş, ulu tanrı tarafından küçük çocukların,nesneleri keşfetmelerine yardımcı olmak için yaratılmıştır. gereği kalmayınca, çocuk, kuşu ulu tanrıya geri verir.ulu tanrıda kuşu, senin gibi akıllı olan başka bir çocuğun içine yerleştirir. güzel, değil mi?
...
-eh, insanın böyle bir kuşa sahip olması harika bir şey.
-anlamadınız.artık kuşuma pek inanmıyorum.ancak içimden konuştuğum ve kendi içimi gördüğüm zaman oldu bu değişiklik.
durumu kavradı ve şaşkınlığıma güldü:
-açıklayayım Zezé. bu değişimin ne olduğunu biliyor musun? büyümektesin demektir.
...
-anlıyorum ya kuş?
-kuş, ulu tanrı tarafından küçük çocukların,nesneleri keşfetmelerine yardımcı olmak için yaratılmıştır. gereği kalmayınca, çocuk, kuşu ulu tanrıya geri verir.ulu tanrıda kuşu, senin gibi akıllı olan başka bir çocuğun içine yerleştirir. güzel, değil mi?
...
Ben de Şeker Portakalını yeni okuyanlardanım. Ve işte tam da Zeze'nin bahsettiği bu kuş herkes gibi beni de çok etkiledi. Acaba gerçekten çocukların içinde bir kuş mu var? Ben buna inanıyorum ve öğretmenden de öte bir insan olarak çocukları koşulsuz çok seviyorum.
Adem Güneşe ait olan "Çocuk Neyi Neden Yapar?" isimli kitabın incelemesini paylaşıyorum. Yazıyı portfolyo ürünü olarak hazırlamıştım. Sizler içinde faydalı olacağını düşündüğüm için paylaşıyorum.Umarım kitabı okursunuz ve beğenirsiniz. Bundan sonra ki yazımda Şeker Portakalını konu edineceğim.Geceden kalanlar bu kadar bir sonra ki yazıya kadar kendinize cici bakın.
“Çocuk
Neyi Neden Yapar?” Kitap İncelemesi
“ Çocuk Neyi Neden Yapar” isimli kitabın amacı
0-6 yaş aralığındaki çocuk davranışlarının nedenlerini, davranış bozuklukları
sorunlarını ve çözüm önerilerini yalın bir dille ebeveynlerle paylaşmaktır.
Kitabın yazarı Pedagog DR. Adem Güneş’tir. Kitabın dili amacına uygun olarak yoğun
akademik terimlerden uzak ve kolay anlaşılabilirdir. Dil etkin bir şekilde
kullanılmıştır. Yazarın kullandığı üslup okuyucu kitlesine uygun olmakla
birlikte kitap içerisinde bulunan fotoğraflarla konunun içeriği
desteklenmiştir.
Çocukların davranış
bozukluklarının nedenlerini başlıklar halinde ele almış olan yazar her başlık içerisinde
sorunun nedenini, ailelerin sorunu ortadan kaldırmak için ürettikleri yanlış
çözümleri açıklamış ve sorunlara gerçekçi, kalıcı, alternatif çözümler üretmiştir. Yazar açıklama
yaparken ve çözüm üretirken neden-sonuç ilkesini göz önünde bulundurarak
davranışların nedenlerini
bilimsel olarak (fizyolojik, psikolojik vb.) aşağıdaki alıntıda olduğu gibi gerekçelendirmiştir.
bilimsel olarak (fizyolojik, psikolojik vb.) aşağıdaki alıntıda olduğu gibi gerekçelendirmiştir.
…Yemek temel ihtiyaçtır ve
giderilmediği taktirde gerilime sebep olur. Bu ihtiyaç insanı iki şekilde
gerer: birincisi açlıktır. Vücut yemeğe ihtiyaç duyduğunda mide asidi
salgılanır, salgılanan bu asit kişiye acı vererek, midede bir yanma hissi
oluşturur ve kişiyi yemek yemek için zorlar.
Kişi istese de istemese de
midesindeki bu yanma hissini durdurmak için yemek yemek zorunda kalır.
Yoksa acı içersinde
kıvranacaktır. Eğer yemeğin birinci itici gücü olan midedeki yanma hissi,
herhangi bir sebepten dolayı oluşmuyorsa, yemek gibi hayati bir ihtiyacı
giderilmesi için ikinci itici güç daha yerleştirilmiştir insan bedenine, işte o
damak tadıdır... (Güneş, 2016, s. 21)
Kitapta “Bağlanma dönemi olan 0-2 yaş
döneminde çocuk sadece bir kişi ile ihtiyaçlarını gidermelidir. Eğer bu dönemde
çocuk bir anneye, bir babaanneye giderse, biraz anne ile biraz da başkaları ile
vakit geçirir ise bu durum “çoklu bağlanma sendromu” dediğimiz bir davranış
bozukluğuna yol açabilir.” (Güneş, 2016,
s. 67)
örneğinde olduğu gibi birçok davranış
bozukluğu ve konuyla ilgili kavramlar okuyucu kitlesine uygun olarak
açıklamıştır.
Yazar konunun sonunda
ailelerden gelen konuyla ilgili sorulara ve soruların cevaplarına yer vererek
konuyu pekiştirmiştir. Çözümlenemeyen davranış bozukluklarında ise aileleri
uzmanlara yönlendirerek bireysel çözümler üretmelerini önermiştir. Kitapta
bulunan “Çocuklarda Dil Gelişimi” bölümünden bir alıntı:
Oğlum ünlü harflerle başlayan kelimeleri söylerken çok zorlanıyor. Ne
yapalım?
3,5 yaşında bir oğlumuz var.
Tırnaklarını yediği için doktora götürmüştük. Vitamin değerlerine bakmak için
kan alırlarken, çok korktu ve ağladı. Eve geldiğimizde de konuşurken kekelemeye
başladı. Ünlü harflerle başlayan kelimeleri söylerken çok zorlanıyor ve
kekeliyor. Daha önce böyle bir problemimiz yoktu. Ne yapmalıyız?
Kekemelik bir defa başlarsa, arkası hızlı bir şekilde gelir.
Çocuğunuzda korkuya bağlı bir
kekemelik başlamış olabilir. Neden bunu söylüyorum, çünkü siz tırnaklarını
yiyen bir çocuğun kekemeliğinden bahsediyorsunuz. Tırnak yemek, ürküntünün
sonucudur. Eğer bir çocukta ürküntü ile birlikte kekemelik başlamışsa, böylesi
çocukların uzman desteği ile sorunu aşmaya ihtiyacı vardır. Ancak, yaşı
itibarıyla bakıldığında bir uzman desteği alabilecek yaşta değil. Bu sorunu siz
kendi gayretlerinizle çözmelisiniz. Sakin olun, onu kaygılandırmadan dinleyin,
heyecanlanıp kekelediğinde onu zorlamayın, konuşmasını düzeltmeye çalışmayın.
Sabırla ve sükûnet içinde geçecek, belki bir yıl içinde konuşmasını tekrar
düzene kavuşturmasını bekleyin.
Bu dönem oldukça önemlidir,
çocuk hassastır, konuşmasının bozukluğuna vurgu yaparsanız sorun daha da büyür.
Eğer 5 yaşına kadar sorun çözülmezse, bu yaştan sonra bir uzman desteği
almanızı öneririm. (Güneş, 2016,
s. 52,53)
Ayrıca kitapta alt başlıklarla da sorulan
sorularla hem konu vurgulanmıştır hem de konunun ayrıntılarına girilmiştir. Sayfaların
yan boşluklarından yararlanılarak konuyla ilgili temel, küçük notlar paylaşılmıştır.
Kitap içerik olarak alanında
ki diğer kitaplara oranla davranış bozukluklarını daha pratik ve net olarak
açıkladığı, alternatif birçok çözüm önerisi sunduğu ve bütün bunları açıklarken
bilimsel temellendirmeler yaptığı için kitabın sloganında da vurguladığı gibi
çocuk davranışlarını anlama rehberi niteliğindedir. Buna rağmen kaynakça
kullanılmadığı için kitabın içerdiği bilgilerin güvenilirliği azalmıştır.
Kaynakça kullanılmaması büyük eksikliktir.
Kitabın davranışları
bilimsel ve ayrıntılı olarak açıkladığı, konu ile ilgili ailelerden gelen
farklı sorunlara ve çözümlere yer verdiği, bilgilerin yetersiz kaldığı yerde uzman
önerildiği, konunun ayrıntılı ama kısa ve net açıklanarak sorunlara kalıcı,gerçekçi,
alternatif birçok çözüm ürettiği için kitap amacına ulaşmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder